Ursprungsland och -år: USA, 2005.
Åldersgräns: 15.
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Oy.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://constantinemovie.warnerbros.com den officiella finska webbsidan finns på http://www.constantine.fi och den svenska på http://www.constantine.se.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0360486/combined.

Constantine är den senaste i raden av filmer baserade på mer eller mindre kända serietidningar, i det här fallet DC/Vertigos Hellblazer. Filmen handlar om John Constantine (Keanu Reeves), en deckare med förmågan att se det vi andra inte ser, som jobbar med att driva ut demoner ur människor samtidigt som han vet att det helvete han sänder dem tillbaka till även enligt principen om dödssynd väntar honom inom en snar framtid. Genom en ung kvinnas självmord kommer Constantine och kvinnans syster, polisen Angela Dodson, en del oroväckande händelser på spåren som tar åskådaren med ner i helvetet och även låter oss kasta en blick in i himmelriket. Filmen målar upp en värld där Gud och Satan känns avlägsna medan deras hejdukar viskar i människornas öron och smider egna planer för mänsklighetens framtid.
   Francis Lawrence är mera känd som musikvideoskapare än filmregissören och hans bakgrund inom denna genre syns även delvis i Constantines bildspråk. Filmen är en blandning av noir, skräck och fantasy men bjuder inte på något speciellt revolutionerande inom något område. Bilderna av helvetet är ett föga inspirerat inferno och ondskans makter är så fula man kan tänka sig, medan Keanu Reeves i rollen som bitter och kedjerökande frälsargestalt inte direkt lyfter en från stolen.
   Det som emellertid gör filmen till acceptabel underhållning är den avslappnade attityden till världen man tecknar, där publiken inte påtvingas några långa förklaringar utan får ta de viktigaste fakta på några meningar och sedan själv får göra reda av resten. Reeves må vara aningen platt i rollen som Constantine men stöds upp av Rachel Weisz och Tilda Swinton som respektive Angela Dodson och ängeln Gabriel. Genom sin förmåga att förena dödssynd, katolsk kristendom, ärkeänglar och Satan själv utan att väcka anstöt är filmen en bedrift värd åtminstone en lätt godkännande bugning.

-Sofia Sjö- 3.3.2005