Finsk titel: Punainen koodi: Saalistaja
hyrvideo
Distibutör: Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0266414
Enhörningens poäng: 6

Oengagerande militärpangpang-sf.

Första halvan av Code Red: The Rubicon Conspiracy är som en billig kopia av John McTiernans sf-film Predator: En grupp soldater skickas ut i djungeln för att sköta om ett viktigt uppdrag och samtidigt ta reda på vad som egentligen hände med den förra truppen. Snart stöter vår kommandogrupp på en oövervinnerlig motståndare och meijas ner en efter en. Likheterna till Predator går djupare än endast idén, musiken låter ställvis lika och vissa scener är så gott som identiska med Predator.
   Code Red kommer så småningom loss från det värsta plagieringsträsket, men någon speciellt originell film är det inte frågan om. Det blir en massa oengagerande pangpang som inte bjuder på överraskningar. Filmen har några trevliga idéer gällande människans första kontakt med en utomjordisk varese, men schabblar bort dem utan att egentligen förstå vad man hade.
   Förutom den intetsägande intrigen plågas filmen även av ointresanta huvudrollsinnehavare. Brian McNamara är OK som en shabbig exmilitär, men raka gubben och kamma håret på honom så blir resultatet en snubbe som knappast någonsin ens hört ordet karisma. Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Marjean Holden, som B5-fans känner igen som skeppsdoktorn i tv-serien Crusade, klarar sig avsevärt bättre. Den kvinnliga huvudrollen är faktiskt överraskande bra. Rollen är skriven utan att på något sätt understryka karaktärens kön. Inga extra åtsittande kläder eller suggestiva kameravinklar här inte. Holdens karaktär är en utbildad militär som klarar sig på samma vilkor som de andra. Men Code Red är nog inte en film som som intar en stor roll i någons meritförteckning. Förhoppningsvis får Holden visa vad hon kan i bättre filmer i framtiden.

-Ben Roimola- 28.4.2001