Manus: Travis Beacham, Matt Manfredi och Phil Hay.
Musik: Ramin Djawadi
I huvudrollerna: Gemma Arterton, Alexa Davalos, Ralph Fiennes, Jason Flemyng, Mads Mikkelsen, Liam Neeson och Sam Woerthington.
Längd: ca 108 min
Ursprungsland och -år: Storbritannien/USA, 2010
Åldersgräns: 13

Grekisk mytologi har alltid periodvis intresserat Hollywood. Att man under de senaste åren gjort en hel del filmer med utgångspunkt i grekiska myter eller legender är således inte förvånande. Den moderna datatekniken har dessutom helt klart gjort det möjligt att ge liv åt dessa berättelser på ett annat sätt än förr. Att man har tekniken för att blåsa liv i en myt betyder förstås inte alltid att resultatet blir bra. Hollywood är känt för att omtolka originalet enligt filmmediets behov med tidvis rätt beklagliga följder. När man således nu senast igen tagit sig an Perseus-myten i filmen Clash of the Titans är det svårt att inte bäva lite inför vad man ska få se. Ibland kan emellertid även Hollywood överraska positivt.

Något man nästan genast reagerar på med Clash of the Titans är de många verkligt bra skådespelare man lyckats få ombord. I huvudrollen som Perseus hittar vi Sam Worthington som väl är mest känd för sina rollprestationer i Avatar (där han oftast var blå) och Terminator Salvation (där han enligt många helt stal showen från Christian Bale i rollen som John Conner). Zeus spelas av Liam Neeson och Hades av Ralph Fiennes. I en betydande roll som tuff hjälte hittar vi även dansken Mads Mikkelsen. Historien är inte direkt invecklad. Myten om Perseus har här satts in i ett större sammanhang där relationen mellan gudarna och människorna är drivande. Människorna har tröttnat på gudarna och gjort uppror. Hades övertygar Zeus att hämnas, men är egentligen ute efter Zeus’ makt. Mitt i allt finns halvguden Perseus som vill vara människa och som ger sig iväg för att rädda Argos, mänskligheten och i förlängningen gudavärlden från en säker undergång.

Trots att det inte finns speciellt mycket som överraskar när det gäller historien i Clash of the Titans är det här ändå en film som håller på många plan. För det första har filmen ett härligt tempo. Här händer något hela tiden och trots att miljöerna och monstren är många känns filmen aldrig speciellt upprepande eller långrandig. Det man också har lyckats undvika är karaktärer eller miljöer som känns löjliga eller overkliga. Blandingen av animation och verkliga miljöer är också behaglig och animationerna av hög klass. När man sätter till 3D och en rörlig kamera som hela tiden drar åskådaren in i händelseförloppet får man ett riktigt uppiggande äventyr. Även omskrivningarna av den traditionella myten fungerar oftast och också om det här är en mansdominerad film finns här också en hel del intressanta kvinnliga karaktärer. Clash of the Titans är således kanske inget storslaget epos, men det är ändå en genomarbetad film som de flesta som gillar monster, svärdstrider och grekisk mytologi borde finna underhållande.

-Sofia Sjö- 11.4.2010