Distributör: Oy Nordisk Film Ab
Filmens webbsida finns på http://www.childrenofmen.net/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0206634/combined

• Skivan innehåller originalljudspåret på engelska som Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska och danska.

• Inget.

Children of Men tar oss med till år 2027 och en värld i kaos. Det är i filmens nutid 18 år sedan ett barn föddes på jorden och världens yngsta människa har just blivit mördad. Medan resten av planeten skakas av krig och oroligheter är Storbritannien ett relativt säkert område, men landet styrs av en fascistisk regim som gör allt för att rensa samhället från olagliga flyktingar. Mitt i detta kaos lever Theo Faron (Clive Owen), en f.d. aktivist som för länge sedan verkar ha förlorat tron på några högre värden. När Faron blir uppsökt av sin f.d. fru Julian Tayler (Julianne Moore) och ombedd att hjälpa henne smuggla en ung kvinna, Kee (Claire-Hope Ashitey), ut ur landet förändras emellertid allt. Faron dras återigen in i den politiska kampen, men vem som är god och vem som är ond är inte längre så lätt att veta. Det Faron dock inser är att han måste skydda Kee och det med alla medel. Kee är nämligen inte vilken kvinna som helst. Hon är en olaglig flykting och hon är gravid.

Children of Men är på många sätt ett rätt typiskt dystopiskt science fictiondrama om livet efter eller mitt i en slags apokalyps. Här möter vi slitna fasader, förtryckande ledare, omoraliska poliser vid sidan av idealister och mänsklighetens förkämpar. I centrum av historien står i sin tur en vit man redo att offra allt för det han tror på. Men trots att filmen inte vid en första anblick känns så speciellt originell är den ändå inte en helt vanlig science fictionfilm. Historien må inte vara det mest oväntade men vad man gjort med berättelsen är ändå något rätt iögonfallande. Kort sagt är Children of Men ett science fictiondrama av högsta kvalitet.

I denna film möter oss inte enbart en rad lysande skådespelare, som Clive Owen, Michael Caine och Julianne Moore som alla bjuder på imponerande rollprestationer. Som konstaterats är historien dessutom inte alltid så enkel som den vid en första anblick kan verka. Med sin kritiska framställning av både lagens män och idealens förkämpar för filmen istället fram en komplex och på flera plan samhällskritisk bild där den vita manliga hjälten även han framstår som mera komplicerad, men även mera verklig än många av sina föregångare. I denna film ges således inga enkla svar eller ens en klar glimt av en bättre framtid. Men trots att detta i sig inte är så väldigt originellt så är Children of Men en berörande berättelse och en film som helt klart är värd att ses.

-Sofia Sjö- 14.5.2007