Hell is the Absence of God
Författare: Ted Chiang
Publicerad i antologin Starlight 3 som redigerats av Patrick Nielsen Hayden och utgivits av förlaget Tor.
Utgivningsår: 2001
Kan laddas ner som pdf-fil gratis från Fictionwise (http://www.fictionwise.com/ebooks/eBook4145.htm).

OBS: Texten nedan avslöjar en hel del om novellens intrig. Vill du inte veta novellens slutkläm i förväg är det bäst att läsa novellen först.

Det är svårt att säga. Det tar sin tid innan novellens natur framgår. Vad är Chiangs tendens? Är detta religiös propaganda? Ateism? Amerikansk såpopera som låtsas vara en sf-novell? En intellektuell novell med allvarliga teologiska pretentioner? Ironi?
   Vi har en huvudperson. Han är krympling och har nyligen förlorat sin hustru. Båda dessa händelser har att göra med änglavisitationer. Nu vill han (och mången annan - vi har en massa stödgrupper på amerikanskt vis) veta vad änglarnas uppenbarelser betyder. Är de en välsignelse? Men hur kan de vara en välsignelse när de gör folk handikappade eller rent av dödar dem? Eller är det frågan om en "blessing in disguise" - att något som verkar fruktansvärt ändå i sista hand är en välsignelse?
   Men det som vår agnostiske/ateistiske protagonist mest vill är att bli återförenade med sin troende hustru. Om Gud existerar betyder detta antagligen att hustrun är i Himlen. Men hur kan en icke-troende återförenas med sin hustru i efterlivet? Han måste bli troende och börja älska Gud. Inte låtsas utan verkligen göra det. Är det möjligt? Men hur kan han låta bli?
   Som novell är Hell is the Absence of God en rätt tungrodd läsupplevelse. Chiang använder sig av flera personer som för intrigen vidare, men valet känns inte värst motiverat. Dessutom blir resultatet lite esseistiskt när vi på så gott som varje ark får en ny sidoperson och därmed får läsa hela hans/hennes personhistoria, och så försvinner personen. Och när novellens handling är en sorts icke-handling blir slutresultatet rätt statiskt.
   Men å andra sidan är det ganska trevligt med en novell av detta slag, en vuxen berättelse med absolut inga som helst kommersiella startrek/starwars/xfiles-inslag. Novellen är alltså till slut en intellektuell novell med allvarliga teologiska pretentioner. Fast den ironiska poängen (att det inte intressarar Gud ett dugg hur bra och dygdig som människa man är eller hur mycket man älskar Honom) är kanske en mera revolutionerande idé i USA än i Europa. För att novellen ska ha en riktigt så stor effekt som författaren säkert söker efter måste läsaren vara både troende (kristen så klart) och teologiskt sett fullständigt naiv.

-Petri Salin- 20.9.2002

Recensioner på de övriga skönlitterära Hugo-vinnarna 2002 hittar du genom dessa länkar:

Medan Nebula-vinnarna 2003 finns bakom dessa länkar: