Längd: ca 116 min
Ursprungsland och -år: USA/Storbritannien/Australien, 2005
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab
Filmens webbsida finns på http://chocolatefactorymovie.warnerbros.com/ medan den officiella svenska sidan finns på http://wwws.se.warnerbros.com/movies/chocolatefactory.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0367594/combined

OBS: åtminstone i Finland figurerar även en dubbad version av filmen. Se alltså till att du väljer rätt föreställning då du köper din biobiljett. [-chefred.]

Jag kommer inte ihåg när jag första gången stiftade bekantskap med Roald Dahls fantastiskt absurda värld i Kalle och Chokladfabriken. Det enda jag vet är att jag redan då var såld. Kanske var det bara drömmen om hel fabrik full av äventyr, för att inte tala om godis, som lockade eller så var det den magiskt upp och nedvända men ändå så logiska värld Dahl skapat som fångade min fantasi. Hur som helst är det svårt för mig att inte ha förväntningar på Tim Burtons filmatisering av boken. Jag menar Burton – sagovärldar, det liksom säger sig själv.

Charlie and the Chocolate Factory handlar kort och gott om Charlie (Freddie Highmore) som har turen att hitta en av de fem guldbiljetterna som gömts i Wonka chokladplattor och för en dag ger honom tillträde till Willy Wonkas mystiska chokladfabrik. Willy Wonka, i filmen spelad av Johnny Depp, är en hemlighetsfull och minst sagt excentrisk karaktär med, som det visar sig, en smått sadistisk läggning. Ingen kan därför gissa vad som väntar en besökare till hans fabrik men barn över hela världen är alla lika angelägna om att ges möjligheten. Det som möter de fem vinnande barnen är en magisk upplevelse men varje rum bjuder också i tur och ordning vart och ett av barnen på sitt ”rättmätiga” öde.

Det Tim Burton skapat med Charlie and the Chocolate Factory är en historia som är trogen boken på flera plan men som också blåser sitt eget liv i berättelsen. De tillägg man gjort i första hand genom att ge Willy Wonka en förklarande bakgrund passar in som hand i handske och som man kan vänta sig av Burton är det allt igenom sagolika miljöer som står för dörren. Efter att ha introducerat Charlie och hans fattiga men lyckliga bakgrund och de gräsliga ungarna som vunnit de andra biljetterna får åskådarna äntligen, med Johnny Depps mångdimensionerade Willy Wonka i sällskap, stiga in i chokladfabriken och ta del av de absurditeter och utmaningar som där väntar. Bland sjungande ompa lumpier, chokladfall, arbetsekorrar och tv-godis flyter tiden iväg och man kan nästan inte låta bli att önska att det funnit ännu någon unge att milt tortera när historien börjar dra sig mot sitt slut. Men bara nästan.

Det är emellertid inte enbart de fantastiska världar man fått till och Depps Willy Wonka som gör Charlie and the Chokolate Factory till en verklig upplevelse utan även de välvalda barnskådespelarna gör sitt. Precis som i Finding Neverland är det emellertid även här Freddie Highmore som lyser starkast och gör Charlie trots sin godhet till en levande karaktär. Även för en älskare av boken har Charlige and the Chocolate Factory med andra ord allt att bjuda och filmen kommer säkert att kunna underhålla både stora som små. När äventyret kommer till sitt slut är det således med ett leende på läpparna och ett lätt chokladsug i magen man lämnar biosalongen..

-Sofia Sjö- 14.9.2005