Ursprungsland och -år: USA, 2004.
Åldersgräns: 11.
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.catwoman.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0327554/combined.

Har ni hört om hur liten kattdräkten Halle Berry har på sig när hon spelar Catwoman är? Dräkten eller bristen på dräkt verkar komma upp så fort filmen omnämns. Möjligen har dräkten fått så mycket tid i media för att alla unga män som kan tänkas dras till filmer av detta slag säkert ska dyka upp. Tyvärr riskerar debatten att hålla bort alla som inte är intresserad av Berrys urringning.
   Catwoman kan framstå som antingen ännu en i raden av superhjältefilmer eller så ännu en i raden av filmer med kvinnor som slagskämpar eller så både och. Historien i sig är inte ny utan känns igen från t.ex. Batman-filmerna men den här gången är det alltså Catwoman själv som får stå i centrum. Filmen spårar kattkvinnans ursprung ända tillbaka till gamla Egypten och gudinnan Bast och i filmen är det den egyptiska kattrasen Maun som får stå för magin som omvandlar en nördig, osäker tjej som blivit mördad till en självsäker kattkvinna som kan klara sig ur vilken klurig situation som helst. Om kattkvinnan är god eller ond blir även i den här filmen en av de viktiga frågorna men trots att man valt ett förenkla problematiken känns Berrys Catwoman som mycket mera komplex än många tidigare så kallade kvinnliga hjältinnor.
   Filmen är egentligen en blandning av flera genrer där hjältinnedelen bara är en del av många. Catwoman har också drag av thriller, romantik och komedi. Med detta inte sagt att hjältinnebiten försummas. Filmen innehåller några av de tjusigaste slagsmålscenerna som setts på film på länge och Halle Berry rör sig så att till och med en verklig kattvän borde bli imponerad. Catwoman lyckas också med det som så många andra filmer med starka kvinnliga karaktärer misslyckats med nämligen att låta kvinnan vinna sin egen strid utan att behöva räddas i sista minuten av hjälten. Catwoman är kanske inte så mörk eller djup som den kunde vara men tillsammans med en hel rad andra duktiga skådespelare bjuder Halle Berry på en timme och 45 minuter av skön biounderhållning där de flesta borde få sitt lystmäte. Och ja, Halle Berrys kattkostym är mycket liten.

-Sofia Sjö- 11.11.2004