och Stephen McFeely.
Musik: Alan Silvestri
I huvudrollerna: Hayley Atwell, Dominic Cooper, Chris Evans, Tommy Lee Jones, Sebastian Stan
och Hugo Weaving.
Längd: ca 126 min
Ursprungsland och -år: USA, 2011

Året är 1942 och USA har gått med i andra världskriget. Unga och vältränade män ställer sig i kö för att låta värva sig. Så gör även Steve Rogers, som är ung, men annars inte direkt den klassiska soldattypen. Liten, benig och astmatisk har han ingen chans att bli antagen. Men den som inte ger sig vinner i längden, i varje fall på film. Steve har hjärtat på rätta stället, han är kort och gott en god man, och han blir utvald till ett hemligt program för att utveckla en supersoldat. Efter att ha blivit injicerat med ett specialserum ser han med ens mera ut som den superhjälte han nu är och får snart sitt hjältenamn: Captain America. Efter en aningen trög start som superhjälte får han chansen att ge sig i kast med ondskan själv, som i det här fallet inte är Hitler utan något värre: Johann Schmidt, ledaren för Hydra, en nazistisk forskningsenhet som önskar ta över världen med hjälp av en mytologiskt grundad vetenskap.

Man kan knappast bli mera klassisk serie-superhjälte än Captain America. Efter en svår bakgrund får han chansen att bli något stort. Han får övernaturliga krafter, har en fiende som är så ond man kan bli och han är alltigenom snäll och redo att offra sig för andra. Som man kan vänta sig gör det här honom också i längden rätt tråkig, men förvånande nog gäller inte det här filmen om honom i sin helhet. En film med titeln Captain America: The First Avenger får antagligen alla andra än extremt patriotiska amerikaner att sucka högt, men när filmen väl kommer igång kan man inte låta bli att dras med. Filmen utspelar sig trots allt under en historisk period där lite patos och ädelmod känns naturligt, i varje fall om man köpt alla episka krigsfilmers budskap. Det här är dessutom tydligt och klart en alternativ historia, en historia där superhjältar, orealistisk men effektfull vetenskap, mytologiska motiv och lätt identifierad ondska hör hemma. Att det hela kryddats med lite lagom självironi gör det inte sämre. Captain America är och förblir ett löjligt namn på en superhjälte, men eftersom det här också blir så tydligt i filmen kan man inte låta bli att så småningom ta namnet till sig.

Captain America: The First Avenger är kort och gott ett actionspäckat, visuellt rätt tilltalande, smått humoristiskt superhjälteäventyr som innehåller fler klichéer än man kan räkna upp, men som fungerar helt ok så länge man inte är ute efter något djuplodat och tankeväckande utan bara vill se världen räddas av ännu en blond och blåögd amerikan. Vill man hitta problem med filmen är det förstås inte svårt. Hjälten blir som sagt i längden tråkig helt enkelt för att han är för god, bra och stark, för att inte säga blond, blåögd och amerikansk. Det faktum att Captain Americas specialtrupp består av individer med en salig etnisk blandning känns onödigt tillrättalagt och fungerar inte som motvikt till den självklara hjälten. Den svartvita världen man lever i går inte att relatera till vår värld. Teknologin känns för osannolik, försöken till att utmana könsroller klichéartade, 3D effekterna tråkiga, det visuella uttrycket för pråligt, o.s.v., o.s.v.

Trots alla dessa problem framstår ändå Captain America: The First Avenger precis som det den är och kanske också borde tas som: klassisk och rättfram seriescience fiction i filmformat. Det här är inte den bästa filmatiseringen av en Marvel-serie, men långt ifrån den sämsta. Är allt man önskar sig lite underhållning med en hel del typiska science fiction-ingredienser som en del av smeten, ok skådespelare, en rak och enkel berättelse, lite klichéartat 1940-tal och andra världskrigs-skildring så duger filmen med andra ord helt bra. Vill man ha nåt annat så kan man ju alltid sätta sig ner och vänta på uppföljaren: The Avengers. Eller så inte ...

-Sofia Sjö- 17.8.2011