Ursprungsland och -år: USA, 2004.
Åldersgräns: 18.
Distributör: FS Film Oy.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.bladetrinity.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0359013/combined.

Och så var Blade tillbaka igen. Denna gång tar vampyrerna både myndigheterna och Dracula till hjälp för att komma åt mänsklighetens förkämpe Blade. Genom en välgenomförd PR-kampanj sätter man FBI Blade på spåren medan Dracula, eller Drake, som grävts upp ur en syrisk pyramid väntas kunna ställa vampyrsläktet på fötter igen. Blade står emellertid inte ensam i kampen mot blodsugarna utan blir mer eller mindre frivilligt indragen i Hannibal Kings vampyrjägargäng, the nightstalkers, en samling slagskämpar och nördar som tror sig ha en plan för att få slut på vampyrernas välde.
   För den som gillade de två tidigare Blade-filmerna kan Blade: Trinity säkert vara en besvikelse. Korten har blivit omblandade, slagsmålsscenerna är inte vad de kunde vara och framför allt är Blade inte längre den självklara centralfiguren utan berättelsen sprids ut på ett flertal karaktärer. Att Wesley Snipes dessutom mest verkar stel och tråkig bredvid Ryan Reynolds pratglada Hannibal King gör inte historien bättre. Inte heller blåser Dominic Purcells Drake liv i filmen utan känns trots de nya sidor man alltid tenderar att hitta hos Dracula lika torr som den öken man grävt upp honom ur. Scenerna med Blade och Drake hör till filmens tråkigaste medan Ryan Reynolds och Jessica Biel som Abigail, Whistlers (Kris Kristofferson) dotter, istället ofta stjäl showen.
   Man får känslan av att David S. Goyer med Blade: Trinity antingen inte vågat eller så inte velat föra de tidigare Blade-filmernas fackla vidare utan istället satsat på komik och ett gäng unga skådespelare utrustade med tjusiga vapen för att hålla något slags liv i Blade-serien. Trots att det som sagt säkert kan finnas de som finner detta störande betyder det inte att filmen inte kan hitta sin publik. Om man som denna recensent tycker att flera aktiva karaktärer, om de är tillräckligt omväxlande och välspelade, gör en bra mycket mera levande historia än den sorten som lägger alla korten i händerna på en oövervinnelig hjälte så blir Blade: Trinity ett helt lagom underhållande vampyrspektakel. Att filmen dessutom tidvis bjuder på en hel del självironi och humor och håller ett rätt bra tempo gör den inte sämre.

-Sofia Sjö- 3.2.2005