Videons bildformat: tv (4:3)
Finsk titel: Blade
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.lycos.com/blade
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Title?0120611
Enhörningens poäng: 9

Fullspäckad vampyraction av den bästa sorten. Vampyrer existerar och Blade och hans kumpaner jagar dem. Välkoreografierad Hong Konglik action blandad med äckliga våldsscener. Världen är som från rollspelet Vampire the Masquerade medan action-scenerna påminner om filmen Matrix, och då skall man komma ihåg att Blade faktiskt kom före Matrix. Rekommenderas för dem som gillar litet mörkare filmer med blodig action och som har fyllt sina aderton år.

Blade är en renodlad, ytterst välgjord fantasy-action-film. Gillar man action, speciellt med kampsportsinslag och svärd samt vampyerer är Blade den rätta filmen för dagen.
   Filmens värld liknar mycket den som beskrivs i rollspelet Vampire The Masquerade. Vampyrer existerar i vår värld. De har infiltrerat sig överallt i vårt samhälle, men de flesta människor känner inte till detta otrevliga faktum. För vampyrerna är vi människor endast boskap och det är bäst att hålla boskapen lungn. En del människor känner dock till den mörkare sidan av vår värld, en av dem är vampyrjägaren Blade.
   Blade är en ytterst "cool" film och Wesley Snipes är verkligen passande som den mycket tuffa vampyrjägaren. Han ser tillräckligt stark ut, både fysiskt och psykiskt, för att göra kampscenerna totalt trovärdiga.
   Filmens visuella uttryck och actionscener är finputsade in i minsta detalj. Kampscenernas koreografer har definitivt sett sina Hong Kong-filmer och Matrix-makarna har definitivt sett Blade. De båda filmerna har såpass många likheter i uppbygnaden av en del action-scener och även i det visuella uttryckssättet att det är svårt att tro att filmteamen endast skulle ha blivit influerade av samma Hong Kong-filmer. Nåja, stora skillnader finns ju nog också. Men med sina blodiga och äckligt råa våldsscener får Blade nog Matrix till att verka som en barnfilm.
   Enhörningen rekommenderar Blade varm för alla myndiga vänner av Hong Kong-action och moderna vampyrer!

Filmen Blade har ju faktiskt några år på nacken redan, men den har inte utgetts på DVD eller video i Finland tidigare på grund av att distributören inte velat få filmen sönderklippt av censuren. Efter lagändringen som träde i kraft vid årskiftet är det nu lagligt att sprida vuxenfilmer utan att de behöver censureras. Det enda som behövs är att filmen märks som F-18. Än finns det hopp även för den Finländska filmvärlden.

-Ben Roimola- 13.1.2001