• Tim Burton: historieberättaren: överblick över regiprocessen och berättelser och inblickar i filmens inledande stadier.
    • Sagans värld: myters och sagors betydelse och hur dessa element använts i filmen
    • Karaktärernas magi: Stan Winston Studions kunnande.
    • Filmens manus: Big Fish historiens väg till film. Författaren Daniel Wallace och manusförfattaren John August diskuterar inspiration till filmen och dess födelse.
  • Berättelsens finesser: Tim Burton- triviatävling
  • Trailers

När man står i beredskap att se en film av Tim Burton är det enda man kan vara säker på att det som väntar en inte är av denna världen. Åtminstone inte ytligt sett. Burtons filmer för en in i en sagovärld med karaktärer, lagar och former som följer sina egna regler. I dessa världar möter oss osannolika äventyr på vägar endast vår fantasi kunnat ana sig till. Men trots denna känsla av att saker inte är som de skulle vara om allt vita duken visade oss var verkligt känns Burtons världar ändå inte så långt borta. Istället får man känslan att dessa kanske ändå är möjliga och på något sätt befinner sig strax runt hörnet till vårt eget här och nu. Detta gäller inte minst Big Fish.
   I Big Fish är det förhållandet mellan en far och en son som är huvudtemat. I filmen får vi följa Edward Blooms liv och äventyr återberättade av hans son Will. Edward och Will har aldrig kommit varandra nära och sonen återvänder till barndomshemmet efter tre års tystnad mellan dem först när fadern ligger för döden. I filmen försöker Will hitta tillbaka till den Edward som gömmer sig bakom alla historier och myter faderns skapat om sig själv men inser så småningom att fadern och myterna inte går att skiljas åt och att sanningen och de överdrivna historierna kanske inte alltid ligger så långt ifrån varandra. Genom att Will själv snart kommer att bli far blir vikten av att förstå sig på sin egen far ännu centralare för honom men inte en enklare nöt att knäcka för det.
   För åskådaren är Big Fish som alla Burtons filmer ett äventyr i färg och form. I Big Fish tillåter Edward Blooms extraordinära liv oss att ta del av allt från växtspurter och idrottsprestationer till gömda samhällen, cirkusliv och den stora kärleken för att inte tala om världen under vattenytan med fiskar större än livet självt. Edwards färggranna tillvaro ställs i sin tur i kontrast med Wills tillvaro i skuggan av sin far och hans försök att hitta sin plats i förhållandet till denna man som alla älskar och respekterar. Dessa scener med mera realistiska familjekonflikter, avskalade som de är i förhållande till inslagen av myt och saga, är inget man direkt väntar sig i en Tim Burton film men förstärker temat om förhållandet mellan barn och föräldrar som filmen tar sitt avstamp i.
   Filmens tema återkommer även om och om igen i det extramaterial DVD-utgåvan bjuder på. I extramaterialet får vi höra filmskapares, skådespelares och producenters tankar om sina egna fäder uppblandat med givande bakomscenerna inslag och intervjuer med allt från författare, specialeffektskapare och skådespelare till Tim Burton själv förstås. Hela DVD-utgåvan är en tilltalande helhet och filmen i sig är ett allt igenom välagerat och välkonstruerat äventyr på gränsen mellan verklighet och fantasi. Filmen är med andra ord ett mycket trevligt besök i Burtons värld men är kanske ändå inte allt man kunnat hoppas på. Trots att filmen alltjämt flyter blir kontrasterna mellan myt och verklighet ibland alltför starka och filmens värld allt för brokig för att riktigt fånga en och beröra en. Temat drunknar bland färggranna karaktärer och otroliga äventyr och blir trots upprepningen endast ett sidospår eller ursäkt till att besöka häxor, lära känna jättar och fånga fiskar med ringar av guld. Men sämre ursäkter kunde man förstås ha.

-Sofia Sjö- 3.1.2005