• Lljudspåret är det originala Koreanska och presenteras i Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska och engelska.
    Bonus: (OBS: allt bonusmaterial är antingen på engelska eller på koreanska)

Med DVD-paketet följer ett 16-sidigt häfte med filmens synopsis och korta artiklar om filmens historia och hur den emottogs i sitt hemland.
    Första skivan:
  • Cast and Crew: Textrutor på engelska med information och biografier över huvudparet Kim Hee-Sun och Shin Hyun-June samt regissören Kim Young-Jun.
  • Trailers: Bichunmoo (2,11 min, vidbild, ej textning), Musa Princess of the Desert (1,37 min, vidbild, ej textning), Bad Guy (2,14 min, vidbild, ej textning), Friend (2,42, vidbild, engelsk och kinesisk textning), The Isle (1,59 min, vidbild, kinesisk textning), JSA (2,31, vidbild, ej textning), Ichi The Killer (1,27 anamorfisk vidbild, engelsk textning) och Shiri (2,38 min, vidbild, ej textning).
    Andra skivan:
  • Making of Bichunmoo (52,04 min, bildformat 4:3, ej textning): En samling scener från olika filmningstillfällen, glimtar bakom kulisserna och intervjusnuttar med skådespelarna. Det hela kunde vara mycket intressant, men tyvärr saknas såväl textning som kommentering, så ifall du inte kan koreanska har du inte mycket att hämta. En otrolig tabbe av DVD-makarna och distributören att inte texta denna dokumentär!
  • Highlights (2,05 min, vidbild): Ett kollage scener från filmen, inget annat än en trailer med annat namn alltså.
  • CG Clips (10,56 min, bildformat 4:3 och ställvis vidbild, ej textning): Filmsekvenser om hur de datorgenererade scenerna och effekterna gjordes. Även denna dokumentär är helt utan textning och kommentering.
  • Music Video (4,54 min, vidbild, ej textning): musikvideo med scener ur filmen.
  • Bloopers (4,00 min, vidbild, ej textning): Mer eller mindre missade tagningar, vissa är roliga, men vissa borde man nog kunna språket för att förstå vad det egentligen är som är så roligt.
  • Soundtrack: Filmens musikspår uppdelat i 20 musikstycken, bara musik alltså, inga scener ur filmen, stillbilder eller annat sådant.

Starkt melodramatisk Sydkoreansk svärdsaction med minimala fantasyinlägg. Gillade du t.ex. Wo hu cang long (Crouching Tiger, Hidden Dragon) gillar du säkert även den här.

Bichunmoo är något såpass ovanligt (på våra breddgrader) som en Sydkoreansk fantasyfilm. De fantastiska ingredienserna är dock i det minsta laget och begränsar sig egentligen helt till ovärldsliga kampsportshemligheter. Bichunmoo är först och främst en romantisk melodrama om evig kärlek och två mäns öde som flätas ihop runt en och samma kvinna.
   Jag tror nästan att ingen kan göra melodramer så som de asiatiska filmmakarna. Kina och Hong Kong har ju redan länge visat vägen och nu får vi alltså bevis på att även Koreanerna kan konsten. Gillar du filmer där huvudpersonernas bitteljuva öden säkert får tårar i ögonen på tittaren har du hittat din film. Om du dessutom gillar asiatisk svärdskonst är Bichunmoo definitivt något för dig.
   Bichunmoo berättar om den unga Jinha (spelad av den stilige Kim Hee-Sun) som får lära sig den hemliga Bichunmoo-kampkonsten. Som ung pojke träffar Jinha den unga flickan Sullie (som i litet äldre version spelas avKim Hee-Sun, som inte i onödan kallats för Sydkoreas vackraste kvinna). De två blir vänner och växer upp tillsammans. Då kärleken mellan de två börjar gro blandas grytan av Sullies far som för flickan bort för att giftas med en adelsman. I samma tider uppenbarar sig mystiska krigare som är ute efter Bichunmoo-hemligheterna och Jinha får slåss för sitt liv. Kommer Sullie och Jinha någonsin att få varandra...
   Ja, har man sett tillräckligt med asiatiska filmer vet man ju hur det kommer att gå. Ära, heder, hämd och kärlek är de krafter som för filmen framåt.
   Som sig brukar med asiatiska filmer av den här sorten är känslorna starka, sceneriet andhämmande vackert och kampkoreografierna tyngdkraftshävande akrobatiska. Pesonligen tyckte jag dock att just kampscenerna var filmens svagaste punkter. Visst är det snabbt och imponerande, men oftast såg det hela endast ut som en grupp gubbar som står på plats och viftar frenetiskt med sina billiga plastsvärd (eller nunchakun eller stavar eller solfjädrar). På något sätt fattades själva drivkraften och målsättningen ur koreografierna.
   Enligt det häfte som följer med DVD:n är filmens internationella version aningen längre än den Sydkoreanska versionen. Från ursprungsversionen lär fyra scener ha lämnats bort för att hålla filmens längd under två timmar. Enligt texten i häftet är en av dessa scener speciellt viktig eftersom den för fram en hel del viktig information om handlingen. Jag kände inte igen den scen som skildrades i häftet och de frågor som den här scenen skall klargöra var alla sådana som jag undrade över då jag såg filmen (bl.a. vissa nya personer som plötsligt bara är med i handlingen och huvudpersonens namnbyte). Antingen har jag helt enkelt missat något eller så är DVD-versionen inte den internationella filmversionen, utan den ursprungliga Sydkoreanska bioversionen. (Mer eller mindre lösa rykten på webben låter förstå att så här faktiskt är fallet, filmklippen från den internationella versionen lär vara förstörda.)
   Filmens ljudspår är luftigt och fint. I vissa scener omsveper den tittaren verkligen bra. Det är synd att vi inte fått DTS-ljudspåret som finns t.ex. på region-3 DVD:n, men DD 5.1-ljudspåret har som sagt inget att skämmas för.
   Jag kan tänka mig att filmens bakgrundsmusik kan få vissa tittare att höja på ögonbrynen. De kraftiga elgitarrifferna passar i en sådan här historisk fantasyfilm ungefär lika bra som den syntetisatormusik som odlades i vissa västerländska fantasyfilmer på 80-talet, men sist och slutligen gäller det bara för tittaren att anpassa sina öron. Tänker man närmare på saken är ju elgitarrer är knappast desto mer anakronistiska än en symfoniorkester.
   Vissa delar av den svenska textningen fick mig att misstänka att översättningen gjorts från den engelska översättningen och inte från den koreanska ursprungstexten. Det är synd ifall det här är fallet, i det stora hela var dock översättningen helt acceptabel. Vid ett par scener blev undertecknad konfunderad över vem som egentligen sade vad eller varför något tydligen lämnats oöversatt, men det är priset man får betala för att inte kunna filmens originalspråk.
   En större och egentligen helt oacceptabel miss är att filmdistributören helt låtit bli att översätta DVD:ns bonusmaterial. Hela den andra DVD-skivan är så gott som onödig ifall du inte kan koreanska. Och även om du kunde språket tror jag att vissa delar av bonusmaterialet skulle ändå verka mystiska. Till exempel har varken Making of-dokumentären eller CG Clips-dokumentären någonslags kommentator som skulle förklara vad det egentligen är som visas i rutan.
   Summa summarum är dock att Bichunmoo är en intressant titt på ännu ett asiatiskt filmland.
   Gillar du romantiska snyftare med en rejäl dos svärdsaction blir du knappast besviken med Bichunmoo.

-Ben Roimola- 6.4.2003