Längd: ca 104 min
Ursprungsland och -år: USA, 2005
Åldersgräns: 3
Distributör: Nordisk Film Theatrical Distribution Oy
Filmens webbsida finns på http://www.sonypictures.com/movies/bewitched/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0374536/combined

Bewitched handlar om häxan Isabel Bigelow (Nicole Kidman) som bestämt sig för att leva som en människa eftersom hon tröttnat på sin egen värld och dess ytlighet. Hon vill hitta en man som behöver henne och som hon kan bli förälskad i och på så sätt uppleva verklig kärlek med istället för de meningslösa relationer hon är van vid från sin egen värld. Av en tillfällighet stöter hon på Jack Wyatt (Will Farrell) som söker en skådespelare för rollen som Samantha i den nya versionen av tv-serien Bewtiched som man ska börja spela in. Isabel får tack vare sin näsa rollen och det som följer är förväxlingar och relationsproblem av alla de slag.

Jag tycker om originalserien Bewitched. Den må vara oerhört konservativ när det gäller könsroller men det var väl de flesta tv-serierna på den tiden. Samantha i serien är dessutom allt annat än en hunsad hemmafru. Hon må fråga sin man till råd men alla vet att hon sist och slutligen ändå gör som hon själv finner bäst. Elizabeth Montgomarys Samantha är dessutom en smart och bedårande häxa med flera olika sidor. En kort och gott välagerad och tilltalande karaktär i en söt och rolig serie. En film baserad på serien borde med andra ord inte vara en så dålig idé. Speciellt inte när man också vågat utmana formatet och på ett rätt finurligt sätt blanda seriens karaktärer med filmens karaktärer. Ändå är det något, eller rättare sagt ganska mycket, som inte riktigt fungerar i Bewitched.

Nicole Kidman och Will Farrell som ett romantiskt par är kanske inte en direkt självklar kombination men just därför kunde man tänka sig att mötet skulle bli desto intressantare. I andra filmer måste jag säga att jag tycker om dessa skådespelare men tillsammans i denna historia känns de tyvärr båda lika ensidiga och bortkomna. Kidman gör en av sina tråkigaste roller på länge. Hon suckar och ler sig igenom en timme och 45 minuter och lämnar en älskare av Elizabeth Montgomary ytterligt besviken. Will Farrell som blickfånget för den kvinnliga publiken skulle kanske fungera om man vågat köra med den rollen men när karaktärer varierar från att vara knasiga Farrell som vi känner igen från t.ex. Zoolander till en mera seriös karaktär känner man sig som åskådare bara förvirrad och allt annat än engagerad.

Att kombinera seriens värld och filmens värld är i princip en tilltalande idé men görs i filmen på ett ryckigt och alldeles för okritiskt sätt som dessutom får filmens slut att kännas löjligt förhastat. Det som lyfter filmen från att vara fullständigt patetiskt är möjligen Shirley MacLaine och Michael Caine som känns som bra mycket mera trovärdiga i sina roller än varken Kidman eller Farrell. För den som känner för lite semiromantisk halvrolig underhållning kan filmen kanske duga men annars är det verkligen inte värt besväret.

-Sofia Sjö- 12.10.2005