Manus: Christopher Bertolini
Musik: Brian Tyler
I huvudrollerna: Aaron Eckhart, Cory Hardrict, Michelle Rodriguez och Ramon Rodriguez.
Längd: ca 118 min
Ursprungsland och -år: USA, 2011
Åldersgräns: F-13

För det första: World Invasion: Battle Los Angeles må säljas som en science fiction-film, men den är ingen science fiction-film. Det vill säga inte om man med science fiction menar nåt som utmanar vår bild av oss själva och världen, som ger oss möjliga visioner om framtiden och vetenskapen, som underhåller men samtidigt gör något mer: får oss att tänka, känna och förstå på ett nytt sätt. För det andra: om du som jag inte tycker att det finns någon mening med att sitta i två timmar och se på när man skjuter och spränger och återanvänder varje krigsfilmskliché man bara kan komma på, slösa då inte tid på att se den här filmen. Livet är för kort för det. Om du fortfarande är intresserad av att veta vad filmen handlar så följer här en kort resumé.

Året är 2011, mystiska meteoriter visar sig vara på väg mot jorden, de slår ner längs kusterna vid alla stora städer. De är inga meteoriter. De är utomjordingar. Utomjordingarna är här för att ta över jorden. De är onda. Det är ingen vits att försöka kommunicera med dem. Allt vi får veta om dem är att de vill åt vårt vatten. Men lyckligtvis finns tuffa, goda och ädla amerikanska soldater som kan stoppa dem. De bästa verkar finnas i Los Angeles och det är de vi får följa. Huvudkaraktären är en äldre soldat som just ska slutföra sin tjänstgöring. En annan central soldatkaraktär ska just bli far. En tredje lider av posttraumatisk stress från tidigare utlandskommendering, var nämns inte, men får som alla de andra bli hjälte i mötet med utomjordingarna. En är kvinna, men det gör inget för hon skjuter bra. Alla gör allt för att hjälpa civila som befinner sig i fara. Alla har ett budskap att ge oss: amerikanska soldater är godhjärtade och människonära hjältar som offrar sig för mänskligheten så att andra inte behöver göra det.

Kort sagt, World Invasion: Battle Los Angeles känns som inget annat än en påkostad reklamfilm för amerikanska armén. Utomjordingarna fyller ingen annan funktion än att erbjuda en problemfri fiende som man utan moraliska dilemman kan skjuta ner och visa vad man går för utan att bli anklagad för övergrepp. Bilden är skakig så att man får huvudvärk. Musiken så överdrivet känslofylld att man har svårt att hålla sig för skratt. Replikerna meningslösa. Karaktärerna stereotypa. Tre små, mycket små, plus med filmen finns dock: specialeffekterna är helt ok, skådespelarena gör sitt bästa och det faktum att filmen är kass gör att man får skriva en dräpande recension vilket, måste det erkännas, är lite underhållande, åtminstone för skribenten.

-Sofia Sjö- 31.3.2011