Ursprungsland och -år: USA 2001
Bildformat: versionen med svensk text/svensk dubbning har bildformatet 4:3, den s.k. collectors edition-versionen, som inte finns vare sig på svenska eller finska har anamorfisk vidbild.
Finsk titel: Atlantis - kadonnut kaupunki
Distibutör: Buena Vista Home Entertainment
Filmens webbsida finns på http://disney.go.com/disneypictures/atlantis/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0230011
DVD-fakta: Den översatta versionen presenteras tyvärr med en beskuren 4:3-bild, vilket ställvis är mycket störande, en s.k. collector's edition med anamorfisk vidbild finns dock också, men den är inte textad eller dubbad till svenska; ljudspåret är Dolby Digital 5.1 (även den finska och svenska dubbningen), den isländska dubbningen är endast 2.0; textning på svenska, finska, isländska, engelska, engelska för hörselskadade och estniska; bonus: kommentatorljudspår med regissörerna Trousdale och Wise samt producenten Hahn, kommentatorljudspåret kan även kombineras med visuella tillägg, då avbryts filmen vid elva ställen och kommentatortrion berättar något extra om filmens skapande och visar små filmsnuttar bl.a. om bakgrundsforskningen etc. totalt är dessa extrasnuttar ca 23 minuter och de kan även ses var för sig eller alla i ett block utan att man behöver titta igenom hela filmen, kommentatorljudspåret är textat till alla språk som skivan erbjuder; Atlantis fact or fiction består av sex korta informationssnuttar om atlantismyten, dessa är riktade till barn men har tyvärr inget större informationsinnehåll, dessa presenteras förutom på engelska även dubbade; The Journey Begins är en kort dokumentär om hur idén till filmen kom till (9,06 min, anamorfisk vidbild, originalspråk + dubbad); Creating Mythology är en kort dokumentär om filmmakarnas bakgrundsarbete för filmen (8,21 min, anamorfisk vidbild, originalspråk + dubbad); Viking prologue är filmens ursprungliga öppningsscen (0,57 min inledning + 2,04 min, anamorfisk vidbild, originalspråk + textad); Digital production-avdelningen visar korta filmsnuttar och stillbilder om huvudpersonen Kida (filmsnutt + 76 bilder), den stora u-båten Ulysses (två filmsnuttar + 31 bilder), den atlantiska härden (1 filmsnutt + 87 bilder) samt det stora Leviathan-monstret (1 filmsnutt + 17 bilder); trailrar på The Hunchback of Notre Dame II, Cinderella II, Spy Kids och Monsters inc samt en rkalamkavalkad om Disneys DVD-filmer.
Enhörningens poäng: 8 för filmen 0 för den recenserade DVD:ns bildformat.

En utmärkt tecknad äventyrsfilm! Något sådant här skulle man nog inte ha väntat sig av Disney: inga lurviga djur, inga sånger, ingen dans. Definitivt ingen film för småbarn, men däremot ett välgjort sf-äventyr.

En tecknad Disney film utan sång- eller dansnummer och t.o.m. utan lustiga djur! Otroligt men sant, med Atlantis - The Lost Empire har Disney vågat göra något annorlunda och lyckats med det närmast perfekt. Atlantis är utan tvekan Disneys bästa tecknade film på mycket länge, kanske t.o.m. Disneys bästa tecknade film någonsin.
   Förutom att man i Atlantis lämnat musikaltraditionen är filmen även klart riktad till en äldre åldresgrupp än vanliga Disneyfilmer. Atlantis är definitivt ingen barnfilm! Förutom att filmen innehåller otroligt mycket död och våld, för att vara en Disney-film, har filmens intrig och teman helt enkelt inget att erbjuda små barn. Äldre barn/ungdomar och vuxna kan dock vänta sig en fantastisk upplevelse.
   Som namnet antyder berättar filmen om den försvunna kontinenten, eller i det här fallet närmast staden, Atlantis. Filmens händelser är lagda till början av 1900-talet och vår hjälte Milo Thatch (som fått sin röst av Michael J. Fox) är en ung lingvist/kartograf som är säker på att han löst gåtan om hur man hittar till Atlantis. En excentrisk miljonär erbjuder sig att finansiera Milos upptäckstfärd och äventyret kan börja. (Erbjudandet framförs av den absolut sexigaste Disney-bruden som filmpubliken någonsin fått skåda, hest framförd av ingen annan än Claudia Cristian som för de flesta sf-fans blev känd genom rollen som Ivanova i tv-serien Babylon 5.)
   Sceneriet för det stora äventyret kunde vara direkt från en roman av Jules Verne med den enorma u-båten och de intressanta mer eller mindre gentlemännen som uppgör expeditionens kärntrupp. OK, Jules Verne skulle säkert aldrig ha skapat en karaktär som den franske geologen Moliere som verkar ha ett litet väl intimt förhållande till sin vetenskap. Verne skulle säkert heller aldrig ha skrivit en så stark kvinnokaraktär som den sexiga Helga.
   Förutom Verne har filmteamet nog säkert också funderat på en viss herr Miyazaki och hans fantastiska filmer. Har man sett Miyazakis film Mononoke Hime får man definitivt en stark deja vu då Atlantisborna kommer i kontakt med expeditionsgruppen. Med sina masker liknar Atlantisborna litet hjältinnan i Mononoke Hime och de rör sig på närmast exakt samma sätt. En annan Miyazaki-film som undertecknad kom att tänka på då jag tittade på Atlantis var Laputa, men ingen äger ju ensamrätt till magiska stenar och försvunna civilisationer. Däremot är det närmast oförskämt att man på kommentatorljudspåret (eller kanske det var i någon av dokumentärerna) hävdar att inget sådant som Atlantis gjorts tidigare. Det kan mycket väl stämma att Disney aldrig tidigare gjort en animerad äventyrsfilm utan sång och dans (fast The Black Cauldron hade ju inga sånger den heller), men animerade äventyrsfilmer för en äldre målgrupp är nog inget nytt. Detta har gjorts tidigare förutom bl.a. i Europa och Japan, även i USA.
   Men Atlantis är, som sagt, en lyckad film. Huvudpersonerna är intressanta, intrigen relativt komplex och filmen ser bra ut, vad mera kan man önska sig? Ja, som hemmabiopublik skulle man ju önska sig att få se hela filmen i stället för den "kantcensurerade" versionen som Disney nu bjuder på. Atlantis är ursprungligen gjord som en vidbildsfilm. Att den på video och den normala DVD-versionen visas beskuren till 4:3-formatet är verkligen störande. I vissa scener är bildkompositionen helt förstörd och det är inte bara en eller två gånger som man märker att man inte ser allt det som regissörerna menat att man skall se. Filmdistributören Buena Vista Home Entertainment har förklarat bildformatet med att barnfamiljer är Disneys huvudmålgrupp och vidbilds-TV:n ännu är relativt ovanliga hos barnfamiljer. Förutom att man mycket väl kan se på vidbildsfilmer i vanliga tv-apparater blir bildformatsvalet ännu ofattbarare av att Atlantis inte direkt är någon barnfilm! Det hela känns extra sorligt då filmmakarna i kommentatorljudspåret vid ett par tillfällen speciellt understryker valet att göra filmen i vidbildsformatet cinemascope.
   Enhörningen rekommenderar Atlantis för alla som vill se en bra tecknad äventyrsfilm. Vänta dig dock ingen sedvanlig Disneyfilm och undvik VHS-versionen och den textade/dubbade DVD-versionen!

-Ben Roimola- 16.3.2002