Ur mörkret
Författare: Mackan Andersson
Förlag: Tro & tänk
Utgivningsår: 2007
ISBN 978-91-976296-3-8
Författarens hemsida finns på http://www.mackanandersson.se.

Ur mörkret är den rikssvenske ståuppkomikern och frälsningssoldaten Mackan Anderssons första novellsamling med skräck som tema. Det verkar som om författaren i första hand vill ställa saker och ting på huvudet; som när han förlägger handlingen till Sverige i de fem novellerna. Monstren, vampyrerna, gengångarna finns mitt bland oss, på Stureplan, i Mälaren, på tunnelbanan.

Det som ytterligare rör om i grytan är annorlunda infallsvinklar. Ofta är det fråga om två världar som kolliderar på ett absurdistiskt och tokroligt sätt. Som när Martin, en helt vanlig kille, plötsligt får veta att han är en vampyr och måste dricka blod för att överleva, något som inte är helt enkelt som vegetarian; eller när läsaren får bekanta sig med spöken från djurvärlden.

Kontrasten till den traditionella skräckgenren är alltså i vissa fall som dag och natt. Istället för att ängsligt snegla ut genom fönsterrutan mot skuggorna i vårvintermörkret, börjar det rycka i skrattmusklerna. Skälet verkar vara att Andersson vill frigöra läsaren från skräcken, istället för att förlama. Han verkar också vilja ge skräcklitteraturen en annan, en etisk funktion, utöver det ”skräckiga”.

Särskilt framträdande är det i den futuristiska novellen Iskallt uppvaknande som handlar ett företag KryoKeys som fryser ned avlidna människor. Försöken att tina upp de döda kropparna har hittills varit förgäves, men en dag vänder vinden och snart börjar märkliga saker äga rum i undersökningsrummen. Novellen är förutom en tankeväckande och djupt mänsklig historia med många paralleller till våra dagars människohandel, en berättelse som väcker många frågor kring legitimiteten hos det marknadsekonomiska tänkandet: Jag tycker faktiskt att det här berättargreppet fungerar bättre än det komiska.

Till sist: Ur mörkret är definitivt en skräckbok jag vågar packa ned i resväskan man när jag ensam åker ut till sommarstugan.

-Helene Holmström- 12.3.2008