Regi: Ridley Scott (Alien), James Cameron (Aliens), David Fincher (Alien3)
och Jean-Pierre Jeunet (Alien Resurrection).
Manus: Dan O'Bannon & Ronald Shusett (Alien), James Cameron (Aliens), Larry Ferguson, David Giler & Walter Hill (Alien3)
och Joss Whedon (Alien Resurrection).
Musik: Jerry Goldsmith (Alien), James Horner (Aliens), Elliot Goldenthal (Alien3),
och John Frizzell (Alien Resurrection).
I huvudrollerna: Sigorney Weaver (alla filmer), Veronica Cartwright (Alien), Ian Holm (Alien), John Hurt (Alien), Yaphet Kotto (Alien), Tom Skerritt (Alien), Harry Dean Stanton (Alien), Michael Biehn (Aliens), Lance Henriksen (Aliens & Alien3), Paul Reiser (Aliens), Charles Dance (Alien3), Charles Dutton (Alien3), Ron Perlman (Alien Resurrection), Dominique Pinon (Alien Resurrection)
och Winona Ryder (Alien Resurrection).
Längd: ca 112 min (Alien), ca 148 min (Aliens - Special Edition), ca 110 min (Alien3)
och ca 104 min (Alien Resurrection).
Ursprungsland och -år: USA, 1979 (Alien), 1986 (Aliens), 1992 (Alien3)
och 1997 (Alien Resurrection).
Åldersgräns: 18 (Alien, Aliens)
och 15 (Alien3, Alien Resurrection).
Finsk titel: Alien - Kahdeksas matkustaja, Aliens - Paluu, Alien3
och Alien - Ylösnousemus.
Distibutör: FS Film (http://www.fs-film.fi)
Filmernas webbsida finns på http://www.alien-movies.com
I IMDb hittas filmerna på http://www.imdb.com/Details?0078748 (Alien), http://www.imdb.com/Details?0090605 (Aliens), http://www.imdb.com/Details?0103644 (Alien3)
och http://www.imdb.com/Details?0118583 (Alien Resurrection)
[Pärmen på Alien]DVD-fakta: Alien: anamorfisk vidbild; Dolby Digital 5,1 förutom de extra ljudspåren som är stereo; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska för hörselskadade, hebreiska, polska, portugisiska, spanska, tjeckiska och ungerska; bonus: kommentatorljudspår av regissören Ridley Scott med kapitelindelning, ljudspår med endast filmmusiken, ljudspår med alternativ musik och de övriga filmljuden, tio bortklippta scener med presentationer i menytexterna (vidbild), två s.k. "outtakes" alltså scener som filmats men inte använts i filmen (vidbild, 1,00 min och 0,51 min), två tv-reklam (4:3, 0,34 min och 0,13 min), två trailers (anamorfisk vidbild) samt massvis med fotografier och målningar/teckningar med en del förklarande texter på engelska (H.R. Giger, Ron Cobb, Jean "Moebius" Giraud, Chris Foss samt storyboards av Ridley Scott) åtminstone en del av bilderna presenteras anamorft.
   [Pärmen på Aliens]Aliens: anamorfisk vidbild; Dolby Digital 5,1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska för hörselskadade, hebreiska, polska, portugisiska, tjeckiska och ungerska; bonus: massor med bilder försedda med korta förklarande texter och indelade i flere kategorier, trailer (4:3, 2,08 min), "behind the scenes" eller 8 korta filmsnuttar som visar miniatyrer, scener etc. (ej textade en del har inte ens ljud), intervju med James Cameron där han berättar om filmen och hur den gjordes (4:3, 12,06 min, textad på engelska) .
   [Pärmen på Alien3]Alien3: anamorfisk vidbild; Dolby Digital 5,1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska för hörselskadade, hebreiska, polska, portugisiska, tjeckiska och ungerska; bonus: trailer (4:3, 1,09 min), kort dokumentär om de tre första Alien-filmerna med intervjuer med skådespelare, regissörer, designers etc som jobbat med någon av de tre filmerna (med finns t.ex. Giger, Scott, Cameron, Weaver och Skerritt) (4:3, 22,29 min, textad på engelska).
   [Pärmen på Alien Resurrection]Alien Resurrection: anamorfisk vidbild; Dolby Digital 5,1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska för hörselskadade, hebreiska, polska, portugisiska, tjeckiska och ungerska; bonus: trailer (vidbild, 1,19 min), kort dokumentär som närmast är en förlängd reklam för filmen (4:3, 3,54 min, textad på engelska).
   Alien Legacy (ca 67 min): bildformatet är "fullscreen" (4:3); ljudspåret är stereo; textning på engelska, franska, italienska, spanska och tyska.
Enhörningens poäng: 9 (Alien, Aliens, Alien3)
och 8 (Alien Resurrection)

Alla sf-skräckfilmers moder samt de tre avkomlingarna i en enda box. Rekommenderas (så länge du fyllt dina 18 och klarar av skräckiga äckligheter).

Alien Legacy - 20th Anniversary Edition är namnet på den maffiga DVD-boxen som innehåller nästan allt som en fan av Alien-filmerna kan önska sig. Förutom de fyra Alien-filmerna (Alien, Aliens, Alien3 och Alien Ressurection) får man med även en femte DVD-disk med den ca 66 minuter långa dokumentären Alien Legacy. Dokumentären ger en intressant inblick i skapandet av den ursprungliga Alien-filmen, från idén via de olika produktionsskeden till den färdiga filmen och publikreaktionerna under de första visningarna (eller åtminstone hur regissören och andra kommer ihåg att publiken reagerade). Dokumentären innehåller även många scener som inte finns med i den slutliga Alien-filmen.
   Det enda som åtminstone undertecknad saknade från dokumentären var intervjuer med Sigourney Weaver och de andra skådespelarna. Vi får nog höra regissören Ridley Scott, manusförfattarna Dan O'Bannon och Ronald Shusett, alienskaparen H. R. Giger och konstnären Ron Cobb med flere berätta om sina minnen från filmskapandet, men inte en enda skådespelare gör sig hörd. Dokumentären saknar tyvärr även textning på svenska, men bl.a. engelsk textning finns.
   Den första Alien-filmen är absolut en klassiker. Den kan väl sägas vara en liknande grundsten för skräck-science fiction i filmform som som Tolkiens Sagan om ringen är för fantasylitteraturen. Vi har en liten grupp människor instängda i ett rymdskepp som plötsligt får en "åttonde passagerare", en rymdvarelse som börjar döda människorna en efter en.
   Hela Alien-sagan, men speciellt den första filmen är så lysande som den är, långt just på grund av monstret, vår "alien". Rymdvarelsens beteende är oförklarligt för människorna och speciellt i första filmen ser man för det mesta endast snabba glimtar av varelsen. Varelsen är absolut den mest skrämmande rymdvarelse sf-filmen skapat och kanske också den mest ofattbara (det levande havet i Solaris kommer nära i obegriplighet, men den har ju också sin grund i litteraturen). Varelsen i Alien har vissa mänskliga drag (två ben, två händer), men dessa gör varelsen egentligen desto mer skrämmande.
   Alien är inte någon filosofisk film i grund och botten, det hela går ut på att skrämma tittaren ur vettet, men filmen innehåller en hel del mycket fungerande sf-tankar och visioner. Den kontakt med en utomjordisk intelligens som människorna i Alien har kan mycket väl likna den vi någongång kanske kommer att få. Varelsen och människorna har ingen möjlighet till kommunikation. De förstår inte varandra på något plan, men de ser varandra som levande varelser vilket leder till konflikt och död.
   Alien (och fortsättningarna) hör även till de science fiction-filmer som visar en framtida värld som ser bebodd, vardaglig och använd ut. Borta är de skinande blanka ytorna från 2001 och i stället finns en värld där folk verkligen tycks leva och verka.
   Där Alien är en ren skräckfilm blir Aliens mer action kryddad med skräck. Serien skulle ha avslutats perfekt med Alien3 där den lilla optimism och mänskliga tapperhet som lyft på huvudet i Aliens slås ned och ersätts med det enda säkra - döden. Men sagan fick en fortsättning i Alien Resurrection. En fortsättning som i all sin absurdhet är den enda rätta: vår sedan länge döda hjälte Ellen Ripley klonad och genetiskt sammanblandad med sin och hela mänsklighetens värsta mardröm alien-varelsen.
   Enhörningen rekommenderar Alien-filmerna för alla dem som vet att de kan handskas med skräck och dystra filmer. Är du en Alien-fan är Alien Legacy-DVD-boxen det bästa Alien-köpet du kan göra. Hade alla fyra filmer varit lika imponerande kryddadde med bonusmaterial som de två första, och speciellt Alien, skulle det knappt finnas någon filmbox överhuvudtaget som kunde tävla med denna.

-Ben Roimola- 6-16.1.2002