Manus: George Nolfi, baserad på Philip K. Dicks novell
Adjustment Team.
Musik: Thomas Newman
I huvudrollerna: Emily Blunt, Matt Damon, Michael Kelly, Anthony Mackie, John Slattery och Terence Stamp.
Längd: ca 107 min.
Ursprungsland och -år: USA, 2011

Har vi kontrollen över våra egna liv? Det är frågan på vilken The Adjustment Bureau verkar basera sig. Huvudkaraktären i denna film, som är både regisserad och skriven av George Nolfi med utgångspunkt i en novell av ingen mindre än Philip K. Dick, är David Norris, en ung kongressledamot som har ställt upp i valet för ny senator. Under valkvällen när det står klart att han kommer att förlora stöter han på en kvinna, Elise, på herrtoaletten, en kvinna han senare inte kan glömma. Glömma är emellertid nåt han förväntas göra. Planen för hans liv innefattar nämligen inte Elise. Av en slump råkar David få en inblick i de krafter som kontrollerar våra liv, d.v.s. ”the adjustment bureau”, en grupp kostymklädda män med kunskap om allas möjliga nära framtid och med uppdrag att se till att saker och ting går efter planen. Efter det står David inför en rad svåra val: följa planen som stakats ut för honom eller offra allt för kvinnan han älskar.

The Adjustment Bureau för rätt naturligt tankarna till filmer som The Matrix eller Dark City, det vill säga filmer som utmanar vår uppfattning om vad som är verkligt och vad som inte är det och tar upp frågan om vem som egentligen styr våra liv. The Adjustment Bureau ger emellertid inte förklaringen till det som sker i form av en illusion och verklig verklighet bakom. Istället liknas männen som jobbar för The Adjustment Bureau från första början vid himmelska makter och varelser. Harry, den agent som sköter Davids ärende, konstaterar att hans sort har kallats änglar och allas chef, The Chairman, som varken är en kvinna eller man, kan man inte få direkt kontakt med, men alla har träffat henne/honom. Båda chefen och agenterna framstår till att börja med som rätt brutala, de följer planen till vilket pris som helst, men det framkommer så småningom att det är mänsklighetens bästa man har i tankarna. Känslor har man emellertid ingen stor förståelse för och därför blir David problematisk.

Att hitta existentiella teman i science fiction filmer är inget nytt. Huruvida The Adjustment Bureau verkligen väcker till djupare reflektion kan emellertid ifrågasättas. Här förs en tidvis intressant diskussion om den fria viljan, men speciellt djupt går filmen ändå inte. The Adjustment Bureau har emellertid annat som talar för sig. Det här är kort och gott en välberättad thriller, med ett bra tempo och övertygande karaktärer. Filmen håller spänningsnivån uppe från början till slut och kombinerar en verkligt vacker och rörande kärlekshistoria med en effektfull science fiction-tematik satt i ett fascinerande och varierande stadslandskap. The Adjustment Bureau är visserligen ingen film man bär med sig länge efter att man sett den, men det är en film som lyckas med det viktigaste: att hålla en underhållen så länge man ser den.

-Sofia Sjö- 10.3.2011