Regi: Richard Curtis
Manus: Richard Curtis
Musik: Nick Laird-Clowes
I huvudrollerna: Domhnall Gleeson, Rachel McAdams och Bill Nighy
Längd: ca 123 min
Ursprungsland och -år: Storbritannien, 2013

About Time är skriven och regisserad av Richard Curtis, som alltså också står bakom Four Weddings and a Funeral och Notting Hill, två enorma succéer inom genren (brittisk) romantisk komedi. About Time lägger till ett nytt spekulativt element: tidsresor. Romantik och tidsresor är i sig inte en ny kombination, den finns t.ex. i The Time Travellers Wife, men greppet om temat känns nytt.

Huvudfiguren Tim (Domhnall Gleeson, som bland annat spelat Bill Weasley i Harry Potter-filmerna) är på samma vis som Hugh Grant en lite tafatt men charmig och godhjärtad typ. Men i motsats till Grants två roller är Tim helt öppen med att kärlek och flickvän är det han allra mest saknar och vill ha i livet. Det är bara lite svårt för honom att fixa det, eftersom han dels är uppseendeväckande rödhårig och dessutom lite klantig när det gäller kontakter till det motsatta könet.

Men vid 21-års ålder får han reda på en familjehemlighet. Hans far (Bill Nighy) talar om för honom att männen i familjen kan resa bakåt i tiden. Men bara så långt som man själv har minnen. Sekvensen där Tim testar detta första gången är väldigt skojig och trovärdig.

Men tricket förlorar lite i trovärdighet och betydelse under filmens gång. Vilket kanske också är en del av filmens budskap. Vad gör man med en sådan förmåga? Tim väljer att använda den för att få den där flickvännen. Han åker alltså av och an i tiden för att rätta till sina flirtfadäser.

Av en händelse råkar han möta kvinnan i sitt liv, Mary (Rachel McAdams), men lyckas sedan tappa bort henne när han hjälper en vän med sitt tidsresande. Tidsresandet kan alltså också ställa till med trubbel om han inte är försiktig. Det kommer några sekvenser senare i filmen där han försöker fixa en annan familjemedlems liv och förstör igen för sig själv. Båda dessa händelser finns antagligen i filmen för att visa Tims starka lojalitet för sin familj och sina vänner. Men misstagen är inte ens nära på tragiska eller ens skrämmande, utan allt löser sig ändå ganska enkelt. Och det kan man också ana i filmens ton: oroa er inte, slutet blir lyckligt.

Men det betyder inte att Tim slipper svåra kriser i livet. Den relation som känns starkast i filmen är den mellan far och son. De delar en enorm förmåga och hemlighet, men tidsresande förhindrar inte att man till sist dör. Och det är främst de tankar som filmen för fram kring familjerelationer och döden som jag tycker att man träffar mest rätt.

Kärleksförhållandet mellan Tim och Mary är väldigt gulligt och fint, även om det utvecklas tack vare att Tim har sin förmåga och vilar på så sätt på lögner, vilket är lite problematiskt. Men annars har deras förhållande inga förhinder, det finns inga stora konflikter som håller dem isär, vilket är en av förutsättningarna för romans. Med det här är kanske inte en romantisk film i den meningen, utan mer en studie av vad tid är och hur man borde använda den. Och filmen heter ju About Time, som dels kan betyda ”något är på tiden” men också ”om tiden”.

Jag tycker att det är skönt att som omväxling se en mer lättsam film och tidsresor. Ofta är de komplexa thrillers, ofta med mycket våldsinslag. På så vis är About Time ganska fräsch. Men samtidigt blir man inte så värst berörd. Visst har filmen ett bra och trevligt budskap – ta vara på den tid du har. Att se den är två timmar av mys i biosalongen, och man blir på gott humör (om man gillar romantiska komedier), men annars är den inte särskilt minnesvärd.

-Jenny Wiik- 25.10.2013